Als je alleen een hamer hebt…

Wanneer je je huis wilt verkopen, wil je er uiteraard de juiste prijs voor krijgen. Dus begin je rond te vragen hoe je het waardevoller of tenminste aantrekkelijker kunt maken. Suggesties zijn gemakkelijk te vinden en ze zullen worden gekwantificeerd met de bijbehorende investering: de tuinman zal je vertellen dat je je voortuin moet verbeteren, de interieurdecorateur zal aanbieden om alles binnenshuis te vernieuwen, de makelaar zal je vertellen over marketingmogelijkheden en je kunt gemakkelijk raden wat de schilder zal aanbieden. Voor al deze experts is het leven eenvoudig: aangezien ze slechts een spreekwoordelijke hamer hebben, zullen ze jouw zeer unieke probleem identificeren als een spijker.

In managementconsultancy is dit probleem zeer vergelijkbaar, hoewel de onderliggende problemen vaak veel complexer zijn. Klanten worstelen met een complexe set uitdagingen en wanneer ze potentiële kandidaten voor extern advies identificeren, lopen ze het risico te voorfilteren op de potentiële uitkomsten van een consultancyproject: Lean Six Sigma-experts zullen een overtuigend verhaal geven over hoe processen te verbeteren; HR-consultants zullen aangeven hoe investeren in medewerkers het menselijk kapitaal in een bedrijf kan benutten en managementconsultants zullen waarschijnlijk laten zien hoe de strategie verbeterd kan worden. Wederom: een expert met een beperkte gereedschapskist zal je een voorspelbaar aanbod doen.

Open minded

Maar wat als je uitdagingen diffuser zijn en het minder duidelijk is welke expertise de onderliggende problemen het beste aanpakt? Hoe voorkom je dat je de analyse beperkt door een nauw gefocuste consultant te selecteren die op zoek is naar een probleem waarop hij zijn ‘bewezen’ d.w.z. voorgefabriceerde oplossing kan toepassen? Het antwoord is simpel: vind een expert met een open mind en zorg ervoor dat de eerste stap de expliciete beoordeling is van wat de vervolgactiviteiten moeten zijn. Sta open voor het feit dat het initiële team dat de analyse doet, mogelijk wordt vervangen door de juiste experts zodra de analyse een duidelijke aanpak vooruit toont. Uiteraard helpt het om een bedrijf te selecteren met een breed scala aan expertise om elke vooringenomenheid naar de ‘best practices’ van dat bedrijf te vermijden.

In sommige gevallen is een voorspelbaar aanbod precies wat je nodig hebt. Als je eigen analyse je duidelijke richtlijnen geeft over de richting, is het selecteren van de expert op dat specifieke gebied het juiste om te doen. Als na zorgvuldige overweging je uitdaging alle eigenschappen van een spijker heeft, zorg er dan voor dat je iemand krijgt met een zeer goede hamer en de vaardigheden om deze goed te gebruiken!