Het elfde en twaalfde gebod

In de meeste landen met een joodse en/of christelijke traditie zijn de tien geboden een bekend gegeven. Deze regels zouden door God zelf aan Mozes zijn gegeven, die er vervolgens in slaagde de stenen tafelen waarop hij ze had uitgehouwen kapot te breken, zodat hij de inscripties twee keer moest doen. En hoewel we ons al duizenden jaren op rij comfortabel voelen met slechts tien geboden, heeft recent onderzoek van Management Consultants niet alleen een elfde, maar zelfs een twaalfde gebod geïdentificeerd. Ik zal uitleggen wat ze zijn en waarom we ze snel moeten weggooien.

Als Management Consultants hebben wij het voorrecht om met klanten een breed scala aan vraagstukken en uitdagingen in een grote verscheidenheid aan industrieën te bespreken. Vaker wel dan niet kunnen we onze klanten helpen door hen te adviseren met opwindende ideeën over hoe ze hun processen of hun go-to-market-aanpak kunnen veranderen op een manier die de omzetgroei of het bedrijfsresultaat verbetert. Verandering is echter nooit gemakkelijk, vooral als het gaat om het veranderen van de gewoonten van mensen. Bij het implementeren van ons advies stuiten we vaak op weerstand.

Geboden in vermomming

Een deel van de weerstand is goed doordacht en helpt ons samen met de klant om ons advies verder te verbeteren en de uitvoering ervan te optimaliseren. In andere gevallen hebben belanghebbenden een duidelijke reden om zich tegen elk nieuw idee te verzetten, omdat het (althans op het eerste gezicht) in strijd is met hun eigen persoonlijke belang. Maar er is altijd een categorie mensen die geen duidelijke reden nodig heeft om verandering te vermijden. Ze lijken zich te houden aan het elfde en twaalfde gebod: ‘Doe zoals uw voorgangers vóór u hebben gedaan’ (11) of ‘Doe wat iemand anders doet’ (12). En met die argumenten zijn ze behoorlijk succesvol in het tegenhouden van verandering en daarmee van vooruitgang.

Deze twee geboden komen zelden in de hierboven aangehaalde vorm voor, maar ze hebben wel een breed scala aan verschijningsvormen. De 11e kun je vinden als ‘De oprichter van dit bedrijf heeft het zelf zo voorgesteld’, ‘Zo leren we het aan elke nieuwe medewerker’ of ‘Zo zijn bestuurders in dit bedrijf altijd geselecteerd’. De 12e lijkt iets subtieler maar nauwelijks minder hardnekkig, wat blijkt uit voorbeelden als ‘Maar de verzekeringssector is een ander soort branche’ of mijn persoonlijke favoriet ‘Dat is een algemeen aanvaarde best practice’.

Iemand zei dat als je dezelfde dingen op dezelfde manier blijft doen, er geen reden is om een andere uitkomst te verwachten. En als er geen reden was om de uitkomst te veranderen, had je geen externe adviseur ingeschakeld. Het is duidelijk dat serieuze feedback serieus moet worden genomen. Maar verkapte geboden moeten worden uitgedaagd totdat ze worden onthuld voor wat ze werkelijk zijn: valse argumenten om verandering te voorkomen.